شناخت کلی سوره های قرآن کریم

مشخصات کتاب

سرشناسه : بیستونی، محمد، 1337 -

عنوان و نام پدیدآور : شناخت کلی سوره های قرآن کریم/ به اهتمام محمد بیستونی.

مشخصات نشر : قم: بیان جوان، 1391.

مشخصات ظاهری : [133] ص.؛ 5/8×12 س م.

فروست : ... مجموعه کتاب های قرآن و مهارت های زندگی؛ 13.

شابک : 978-600-228-029-9

وضعیت فهرست نویسی : فاپا

یادداشت : چاپ قبلی : بیان جوان ، 1384 ( 118ص. ).

یادداشت : کتابنامه: ص. [126]- [133].

موضوع : قرآن -- سوره ها و آیه ها -- نام ها

موضوع : قرآن -- سوره ها و آیه ها، خواص

رده بندی کنگره : BP71/2/ب9ش9 1391

رده بندی دیویی : 297/156

شماره کتابشناسی ملی : 2335028

اَلاِْهْداءِ

اِلی سَیِّدِنا وَ نَبِیِّنا مُحَمَّدٍ

رَسُولِ اللّهِ وَ خاتَمِ النَّبِیّینَ وَ اِلی مَوْلانا

وَ مَوْلَی الْمُوَحِّدینَ عَلِیٍّ اَمیرِ الْمُؤْمِنینَ وَ اِلی بِضْعَةِ

الْمُصْطَفی وَ بَهْجَةِ قَلْبِهِ سَیِّدَةِ نِساءِ الْعالَمینَ وَ اِلی سَیِّدَیْ

شَبابِ اَهْلِ الْجَنَّةِ، السِبْطَیْنِ، الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ وَ اِلَی الاَْئِمَّةِ التِّسْعَةِ

الْمَعْصُومینَ الْمُکَرَّمینَ مِنْ وُلْدِ الْحُسَیْنِ سِیَّما بَقِیَّةِ اللّهِ فِی الاَْرَضینَ وَ وارِثِ عُلُومِ

الاَْنْبِیاءِ وَ الْمُرْسَلینَ، الْمُعَدِّ لِقَطْعِ دابِرِالظَّلَمَةِ وَ الْمُدَّخِرِ لاِِحْیاءِ الْفَرائِضِ وَ مَعالِمِ الدّینِ ،

الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صاحِبِ الْعَصْرِ وَ الزَّمانِ عَجَّلَ اللّهُ تَعالی فَرَجَهُ الشَّریفَ فَیا مُعِزَّ

الاَْوْلِیاءَوَیامُذِلَ الاَْعْداءِاَیُّهَاالسَّبَبُ الْمُتَّصِلُ بَیْنَ الاَْرْضِ وَالسَّماءِقَدْمَسَّنا

(4)

وَ اَهْلَنَا الضُّرَّ فی غَیْبَتِکَ وَ فِراقِکَ وَ جِئْنا بِبِضاعَةٍ

مُزْجاةٍ مِنْ وِلائِکَ وَ مَحَبَّتِکَ فَاَوْفِ لَنَا الْکَیْلَ مِنْ مَنِّکَ وَ

فَضْلِکَ وَ تَصَدَّقْ عَلَیْنا بِنَظْرَةِ رَحْمَةٍ مِنْکَ

اِنّا نَریکَ مِنَ الْمُحْسِنینَ

مقدمه

رسول خدا صلی الله علیه و آله در خطبه ای جامع، حقیقت دنیا و جایگاه قرآن و شأن و مقامش را بیان می کند:

ای مردم شما در خانه صلح و آرامش بسر می برید در حالی که بر پشت مرکب سفر قرار گرفته اید و حرکت دادن شما با سرعت انجام می پذیرد و بی شک شب و روز و خورشید و ماه را دیده ایدکه هر تازه ای را کهنه و هردوری را نزدیک و هرموعودی را محقق می گردانند؛ پس وسایل سفر با جهتِ دوری مسیر گذر مهیّا سازید.

پس مقداد بن أسود برخاست و گفت : ای رسول خدا صلی الله علیه و آله خانه صلح و آرامش (دارهدنة) چیست؟

فرمودند: خانه کسب توشه برای رسیدن به مقصد و منقطع شدن از دنیاست. پس هرگاه فتنه ها همچون پاره های شبِ ظلمت افزا شما را فراگرفت و به شبهه انداخت پس بر شما باد مصاحبت با قرآن، چراکه آن شفاعتگری مورد پذیرش و شکایت کننده ای مورد تصدیق می باشد ؛ و هرکه او را در پیش رویش قرار دهد، او را به سوی بهشت خواهد کشانید و هرکه او را در پشت خود قرار دهد او را به سوی آتش به پیش خواهد راند . و

(122) «یک»

ص:1

قرآن یگانه راهنماست که بر بهترین راه راهنمایی می کند و او کتابی است که در آن تفصیل و توضیح و برگرداندن به حاصل کلام موجود است. و او یگانه سخن قاطع و جدی است که با شوخی همراه نیست . و او را ظهر و بطنی است ، پس ظاهرش حکم و باطنش علم می باشد ، ظاهرش بسیار جذّاب و دلربا و باطنش

ناپیداست ، او را نهایت ها و ریشه هایی است و بر نهایتهایش ، نهایتهایی است که شگفتی های آن به شمارش درنمی آید و عجایب نامأنوسش کهنه نمی گردد ، در آن چراغ های هدایت و منار حکمت قرار دارد و (قرآن) راهنمایی بر شناخت حقیقت است برای آنکه صفت قرآن را بشناسد پس باید هر محققی دیده اش را به گردش درآورد و نگاه دقیقش را به نهایت صفت قرآن رساند که در نتیجه از هلاکت نجات و از گرفتاری رهایی می یابد ، چراکه تفکر در قرآن موجب حیاتِ دلِ فرد بیناست همانگونه که شخص در تاریکی ها با استمدادِ از نورگام برمی دارد. پس برشما بادالتزام به زیبا رهاشدن و کمیِ انتظارکشیدن و معطل شدن. (1)

1 «اصول کافی» ، جلد 2 ، صفحه 599 ، جلد 2 .

«دو» (123)

قرآن را حقیقتی است ماوراء الفاظ آن که درقیامت، در زیباترین صورت، جلوه گرمی شود و ازنظرزیبایی و عظمت بر همه مسلمین و شهداءو انبیاء و فرشتگان مقرّب، پیشی جسته درصفّ مقدّمِ مقامِ قرب الهی قرارمی گیرد و به شفاعت ازاهل قرآن می پردازد(1)و هرمؤمنی را به اندازه انس و عملِ به قرآن به درجه ای از درجات بهشت هدایت می کند.(2)

ص:2

هرکس بخواهد با این دریای زیبای الهی ارتباط و انس برقرار نماید ابتدا باید کلیاتی از این کتاب را فراگیرد . نوشتار حاضر با همین هدف تدوین شده است به نحوی که نام هریک از 114 سوره قرآن کریم همراه با معنی آن و علت نامگذاری هر سوره تشریح شده و یک یا دو حدیث نورانی نیز در مورد خواص و فضیلت سوره ها در ذیل هر کدام آورده شده است .

2 و 3 «اصول کافی»، جلد 2، کتاب فضل قرآن، ح 1،11،12و14؛ باب فضل حامل قرآن، ح 3و4.

(124) «سه»

احادیث یادشده از تفسیر نمونه (تألیف آیة اللّه مکارم شیرازی) و تفسیر مجمع البیان (تألیف آیة اللّه طبرسی ره) استخراج شده است . ذکر این نکته در مورد خواص و فضیلت سوره ها یا آیات قرآنی ضروری به نظرمی رسدکه قرآن کریم رازخوشبختی و تحقّق نعمت های الهی و توسعه رزق و روزی وموفقیت درمراحل مختلف زندگی انسان هارادراستفاده صحیح ازابزار و وسایل الهی و پرهیزازگناهان و اخلاص و توکّل به پروردگار منحصر نموده و بدون این پیش فرض ها و مقدمات ، انتظار گشایش در زندگی و رفع موانع و رسیدن به اهداف عالیه مادی و معنوی دور از عقل و منطق می باشد . بنابراین شایسته است ضمن اعتقاد به احادیث و روایات مربوط به خواص و فضیلت سوره ها و آیات قرآن کریم ، عمل به محتوای آنها را نیز سرلوحه زندگی خود قرار دهیم .

تهران

سورم شعبان العمظم 1426

ص:3

ص:4

شماره 1

نام سوره : حَمد (فاتِحَة)

معنی نام سوره : شکر (آغازگر و گشاینده)

علت نامگذاری سوره به این نام : پیام اصلی و اولین آیه شکر و سپاس پروردگار جهانیان است . این سوره آغازگر قرآن کریم است .

خواص و فضیلت سوره : حضرت امام صادق علیه السلام فرمود : اگر سوره حمد

«» (5)

هفتاد بار بر مرده ای خوانده شود و روحش بازگردد ، جای تعجب نیست . امام باقر علیه السلام فرمود : خوانده نشود هفتاد بار سوره حمد بر بیمار ، مگر اینکه تسکین پیدا می شود .

(6) «»

ص:5

شماره 2

نام سوره : بَقَرَة

معنی نام سوره : گاو

علت نامگذاری سوره به این نام : در آیات 67 تا 73 داستان فرمان خدا به بنی اسرائیل مبنی بر ذبح کردن گاو ، بیان شده است .

خواص و فضیلت سوره : حضرت امام سجاد علیه السلام فرمود : کسی که چهار آیه اول سوره بقره و آیة الکرسی و دو آیه بعد از آن و سه آیه آخر سوره بقره را بخواند، به مال و جانش ضرری نمی رسد و شیطان به او نزدیک نمی شود و قرآن را فراموش نمی کند .

«» (7)

ص:6

شماره 3

نام سوره : آلِ عِمران

معنی نام سوره : عمران پدرحضرت مریم

علت نامگذاری سوره به این نام : در آیه 33 و 35 درباره عمران و خانواده او یعنی همسرش ، دخترش مریم و عیسی علیه السلام صحبت شده است .

خواص و فضیلت سوره : حضرت امام صادق علیه السلام فرمود : اگر سوره آل عمران را با زعفران بنویسد و به گردن کسی که می خواهد بچه دار شود آویزان کند ، به اجازه خدای متعال بچه دار می شود و اگر حامله شد ، ولی به سختی فرزند او متولد می شود ، این کار موجب آسانی زایمان می گردد .

(8) «»

ص:7

شماره 4

نام سوره : نِساء

معنی نام سوره : زنان

علت نامگذاری سوره به این نام : در 20 آیه سوره کلمه نِساء به کار رفته و اکثر مسائل و احکام فقهی زنان بیان شده و نشانه تجلیل از مقام زن است .

خواص و فضیلت سوره : حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمود : هرکس سوره نساء را بخواند ، مثل این است که ارث هریک از ورّاث خود را صدقه داده و از شرک نجات می یابد و در پرتو مشیت الهی قرار می گیرد و از ستم پیشگان نجات می یابد .

«» (9)

ص:8

شماره 5

نام سوره : مائِدَه

معنی نام سوره : غذاوسفره همراه غذا

علت نامگذاری سوره به این نام : در آیه 112 و 114 ماجرای اجابت دعای حضرت عیسی علیه السلام برای نزول غذای آسمانی بیان شده است .

خواص و فضیلت سوره : حضرت امام باقر علیه السلام فرمود : هرکس در هر پنج شنبه سوره مائده را بخواند ، ایمانش به ظلم و شرک (نهان و آشکار) آلوده نمی شود .

(10) «»

ص:9

شماره 6

نام سوره : اَنعام

معنی نام سوره : احشام وچارپایان

علت نامگذاری سوره به این نام : از آیه 136 تا 150 احکام و مسائل مربوط به چهارپایان و برکات و منافع سرشار آنها مطرح گردیده است .

خواص و فضیلت سوره : حضرت امام صادق علیه السلام فرمود : کسی که سوره انعام را با زعفران بنویسد و شش روز بخورد : روزیش زیاد می شود و به بیماری سودا گرفتار نشود و از درد و گرفتاری با اجازه خداوند مصونیت پیدا می کند .

«» (11)

ص:10

شماره 7

نام سوره : اَعراف

معنی نام سوره : جایی میان بهشت وجهنم

علت نامگذاری سوره به این نام : در آیات 46 تا 48 از گروهی یاد می شود که در قیامت در منطقه ای بنام اعراف که بین بهشت و جهنم است حضور می یابند .

خواص و فضیلت سوره : حضرت امام صادق علیه السلام فرمود : هرکس سوره اعراف را بخواند از جمله کسانی خواهد بود که شامل این آیه شریفه واقع می گردد : «لاخَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ» (یعنی نه خوفی بر آنهاست و نه محزون می شوند) .

(12) «»

ص:11

شماره 8

نام سوره : اَنفال

معنی نام سوره : منابع وثروت های عمومی

علت نامگذاری سوره به این نام : در آیه 1 حکم ثروت های عمومی و اینکه از آنِ کیست و چگونه و در چه راهی مصرف می شود بیان شده است .

خواص و فضیلت سوره : حضرت امام صادق علیه السلام فرمود : کسی که سوره انفال و برائت را در هر ماه بخواند هرگز روح نفاق در او راه نخواهد یافت و از پیروان حقیقی حضرت علی علیه السلام خواهد بود و روز رستاخیز از غذاهای بهشتی بهره مند گردد تا مردم از حساب خود فارغ شوند.

«» (13)

ص:12

شماره 9

نام سوره :تَوبَه

معنی نام سوره : بازگشت به حق وبه خدا

علت نامگذاری سوره به این نام : در آیه 2 سخن از این است که اگر افراد از راه انحرافی خویش بازگردند به نفع آنهاست و خدا توبه پذیر است .

خواص و فضیلت سوره : حضرت امام صادق علیه السلام فرمود : کسی که سوره برائت و انفال را در هر ماه بخواند روح نفاق در او داخل نمی شود و از پیروان راستین امام علی علیه السلام خواهدبود.

(14) «»

ص:13

شماره 10

نام سوره :یونُس

معنی نام سوره :نام یکی ازپیامبران

علت نامگذاری سوره به این نام : در آیه 98 به داستان حضرت یونس و توبه قوم وی و پذیرفته شدن آن اشاره شده است .

خواص و فضیلت سوره : کسی که سوره یونس علیه السلام را هر دو یا سه ماه یکبار بخواند ، ترس اینکه از جاهلان و ناآگاهان باشد منتفی می شود و روز قیامت از نزدیکان خداوند خواهد بود .

«» (15)

ص:14

شماره 11

نام سوره :هود

معنی نام سوره : نام یکی ازپیامبران

علت نامگذاری سوره به این نام : از آیه 50 تا 60 داستان زندگی حضرت هودپیامبر قوم عاد بیان شده است.

خواص و فضیلت سوره : حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود : هرکه سوره هود علیه السلام را بخواند پاداش و ثوابی به تعداد کسانی که به هود علیه السلام و سایر پیامبران ایمان آورده اند و یا انکار کرده اند ، عنایت خواهد کرد و روز قیامت در مقام شهداء قرار می گیرد و حسابرسی آسان خواهد داشت .

(16) «»

ص:15

شماره 12

نام سوره :یوسُف

معنی نام سوره :نام یکی ازپیامبران

علت نامگذاری سوره به این نام : نام یوسف در این سوره 25 بار به کار رفته و ضمن شرح زندگی او به نکات آموزنده ای پرداخته است .

خواص و فضیلت سوره :حضرت امام صادق علیه السلام فرمود : هرکس سوره یوسف علیه السلام را در روز و شب یکبار بخواند ، خداوند او را در روز قیامت به سیمای حضرت یوسف علیه السلام برمی انگیزد و آن زمان هیچ گونه ناراحتی نخواهد داشت و از بندگان صالح خدا خواهد بود .

«» (17)

ص:16

شماره 13

نام سوره : رَعد

معنی نام سوره : غرّش آسمان وابر

علت نامگذاری سوره به این نام : در آیات 12 و 13 سخنانی درباره رعد و برق و صاعقه به عنوان مظهر قدرت و رحمت خدا بیان کرده است .

خواص و فضیلت سوره : حضرت امام صادق علیه السلام فرمود : هرکس سوره رعد را بخواند ، خداوند او را به صاعقه گرفتار نمی کند و اگر مؤمن باشد وارد بهشت می شود و مورد شفاعت واقع می گردد و می تواند آشنایان و دوستان خود را شفاعت کند.

(18)«»

ص:17

شماره 14

نام سوره :اِبراهیم

معنی نام سوره : نام یکی از پیامبران

علت نامگذاری سوره به این نام : از آیه 35 تا 41 گوشه هایی از زندگی و دعوت و دعای ابراهیم خلیل نقل شده است .

خواص و فضیلت سوره : از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده است که فرمود : کسی که سوره «ابراهیم» و «حِجر» را بخواند ، خداوند به تعداد هریک از آنها که بت می پرستیدند و آنها که بت نمی پرستیدند ، ده حسنه به او می بخشد .

«» (19)

ص:18

شماره 15

نام سوره :حِجر

معنی نام سوره : نام سرزمین قوم ثمود

علت نامگذاری سوره به این نام : در آیه 80 از تکذیب قوم ثمود که در شهری بین مدینه و شام بودند نسبت به پیامبرشان «صالح» یاد می شود .

خواص و فضیلت سوره : حضرت امام صادق علیه السلام فرمود : کسی که سوره حجر را بازعفران بنویسد و بخورد،چنانچه شیرش کم باشد،افزایش یابدواگردرچاه یاچشمه کم آبی قرار دهند ، آبش افزایش یابد.

(20) «»

ص:19

شماره 16

نام سوره :نَحل

معنی نام سوره : زنبور عسل

علت نامگذاری سوره به این نام : در آیه 68 و 69 درباره زنبور عسل و شگفتی های کاری و منافع سرشار آن برای انسان بحث شده است .

خواص و فضیلت سوره : از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله در فضیلت این سوره چنین نقل شده است که فرمود : کسی که این سوره را بخواند خداوند او را در برابر نعمت هایی که در این جهان به او بخشیده محاسبه نخواهد کرد .

«»(21)

ص:20

شماره 17

نام سوره :اِسراء

معنی نام سوره : حرکت و سیر شبانه

علت نامگذاری سوره به این نام : در آغاز سوره به حرکت شبانه پیامبر صلی الله علیه و آله از مکه تا مسجدالاقصی و معراج وی به آسمان ها اشاره می کند .

خواص و فضیلت سوره : از حضرت صادق علیه السلام چنین نقل شده است که فرمود : کسی که سوره بنی اسرائیل را هرشب جمعه بخواند ازدنیانخواهدرفت تا اینکه قائم را درک کند و از یارانش خواهد بود.

(22) «»

ص:21

شماره 18

نام سوره : کَهف

معنی نام سوره : غار بزرگ

علت نامگذاری سوره به این نام : از آیه 9 تا 26 سرگذشت یکتاپرستانی که از نظام شرک آلود دقیانوس به غاری پناه بردند بیان شده .

خواص و فضیلت سوره : حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود : هرکس سوره کهف را در روز جمعه بخواند خداوند تا جمعه دیگر او را می آمرزد (و طبق روایتی او را از گناه حفظ می کند) و به او نوری می بخشد که به آسمان می تابد و از فتنه دَجّال محفوظ خواهد ماند .

«» (23)

ص:22

شماره 19

نام سوره :مَریَم

معنی نام سوره : مادر حضرت عیسی علیه السلام

علت نامگذاری سوره به این نام : از آیه 16 تا 36 داستان مریم (دختر عِمران) و ولادت حضرت عیسی علیه السلام مطرح شده است .

خواص و فضیلت سوره : حضرت امام صادق علیه السلام فرمود : هرکس بر خواندن سوره مریم مداومت داشته باشد ، نمی میرد مگر آنکه زمینه غنی شدن از مال و اولاد برای او مهیا گردد و در آخرت از اصحاب عیسی علیه السلام باشد و همانندملک سلیمان علیه السلام به اواجردهد.

(24) «»

ص:23

شماره 20

نام سوره :طه

معنی نام سوره :رمزی خطاب به پیامبر

علت نامگذاری سوره به این نام : این سوره با کلمه طه آغاز می شود که حروف مقطعه بوده و منظور از آن پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله عنوان شده است .

خواص و فضیلت سوره : حضرت امام صادق علیه السلام فرمود : هرکس سوره طه را بخواند خدا او را دوست داد . نامه عملش را در قیامت به دست راستش می دهند . آنچه خطا کرده است ، خداوند او را می بخشد و آن قدر ثواب به او می دهد که خوشحال گردد .

«» (25)

ص:24

شماره 21

نام سوره :اَنبیاء

معنی نام سوره :پیامبران

علت نامگذاری سوره به این نام : نام پیامبران بیش از هر سوره دیگر آمده (در کل قرآن نام 25 پیامبر آمده که 16 مورد آن در این سوره است) .

خواص و فضیلت سوره : حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود : هرکس سوره انبیاء را بخواند ، خداوند حساب او را آسان می کند (و در محاسبه اعمالش در روز قیامت سخت گیری نخواهد کرد) و هر پیامبری که نام او در قرآن ذکر شده با او مصافحه کرده و سلام می فرستد.

(26)«»

ص:25

شماره 22

نام سوره :حَجّ

معنی نام سوره : قصدویکی از عبادات

علت نامگذاری سوره به این نام : از آیه 25 تا 37 پیرامون ساختن کعبه و فواید و آثار و احکام و مسائل حج آمده است.

خواص و فضیلت سوره : در حدیثی از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله می خوانیم : هرکس سوره حج را بخواند پاداش حج و عمره را خدا به او می دهد به تعداد تمام کسانی که در گذشته و آینده حج عمره بجا آورده یا خواهند آورد .

«» (27)

ص:26

شماره 23

نام سوره : مُؤْمِنُون

معنی نام سوره : ایمان آورندگان

علت نامگذاری سوره به این نام : در 11 آیه اول آثار و نشانه های مؤمنین از قبیل خشوع در نماز و اعراض از لغو ذکر شده است .

خواص و فضیلت سوره : حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود : هرکس سوره مؤمنان را تلاوت کند فرشتگان در روز قیامت او را به روح و ریحان بشارت می دهند و هنگامی که فرشته مرگ برای قبض روح او می آید چنان بشارتی به او می دهد که چشمش روشن می شود .

(28) «»

ص:27

شماره 24

نام سوره :نور

معنی نام سوره : روشنایی

علت نامگذاری سوره به این نام : آیه 35 یکی از آیات زیبای قرآن است که به آیه نور معروف است «اَللّهُ نُورُ السَّمواتِ وَ الاَْرْض ...» .

خواص و فضیلت سوره : در حدیثی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می خوانیم : کسی که سوره نور را بخواند (و محتوای آن را در زندگی خود پیاده کند) خداوند به عدد هر زن و مرد باایمانی در گذشته و آینده ده حسنه به عنوان پاداش به او خواهد داد .

«» (29)

ص:28

شماره 25

نام سوره : فُرقان

معنی نام سوره : جداکننده

علت نامگذاری سوره به این نام : در آیه اول به فرقان که یکی از نام های قرآن است اشاره شده زیرا قرآن جداکننده حق از باطل است .

خواص و فضیلت سوره : حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود : هرکس سوره فرقان را بخواند روز قیامت مبعوث می شود در حالی که در صف مؤمنان به رستاخیزاست، کسانی که یقین داشتند که قیامت فرا می رسد و خداوند مردگان را به زندگی جدید بازمی گرداند .

(30) «»

ص:29

شماره 26

نام سوره :شُعَراء

معنی نام سوره : شاعران

علت نامگذاری سوره به این نام : در 4آیه آخر، سخن ازشاعران بی تعهد و نیز ستایش از شاعران مؤمن است .

خواص و فضیلت سوره : حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود : کسی که سوره شعراء را بخواند به عدد کسانی که نوح را تصدیق یا تکذیب کرده اند ده حسنه برای او خواهد بود و همچنین هود ، شعیب و صالح و ابراهیم و به عدد کسانی که تکذیب عیسی علیه السلام و تصدیق محمد صلی الله علیه و آله کرده اند .

«» (31)

ص:30

شماره 27

نام سوره : نَمل

معنی نام سوره : مورچه

علت نامگذاری سوره به این نام : در آیه 18 داستان عبور سلیمان از وادی مورچگان و عظمت آفرینش آنها بیان شده است .

خواص و فضیلت سوره : حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود : هرکه سوره نمل را بخواند خداوند به تعداد کسانی که سلیمان را تصدیق یا تکذیب کردند و همچنین هود و شعیب و صالح و ابراهیم را ، ده حسنه به او می دهد و به هنگام رستاخیز که از قبرش بیرون می آید ، ندای لا اله الا الله سر می دهد .

(32) «»

ص:31

شماره 28

نام سوره :قَصَص

معنی نام سوره :قصه ها و داستان ها

علت نامگذاری سوره به این نام : این سوره دربرگیرنده داستان های آموزنده از ولادت موسی و نبوت او و جریان فرعون و قارون است .

خواص و فضیلت سوره : حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود : کسی که سوره قصص را بخواند به تعداد هریک از کسانی که موسی را تصدیق یا تکذیب کردند ده حسنه به او داده خواهد شد و فرشته ای در آسمان ها و زمین نیست مگر اینکه روز قیامت گواهی برصدق او می دهد .

«» (33)

ص:32

شماره 29

نام سوره :عَنْکَبُوت

معنی نام سوره :حشره ای ضعیف و ناتوان

علت نامگذاری سوره به این نام : در آیه 41 کفار و دشمنان اسلام و قدرت واهی آنها از جهت سستی به خانه عنکبوت تشبیه شده است .

خواص و فضیلت سوره : در حدیثی از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله در فضیلت تلاوت این سوره چنین نقل شده است : هرکس سوره عنکبوت را بخواند به تعداد تمام مؤمنان و منافقان ، ده حسنه برای او نوشته می شود .

(34) «»

ص:33

شماره 30

نام سوره :روم

معنی نام سوره :نام کشوری است

علت نامگذاری سوره به این نام : در آغاز سوره کلمه روم به کار رفته و از پیروزی روم پس از شکست از ایران خبر می دهد .

خواص و فضیلت سوره : حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود : هرکس سوره روم را بخواند پاداشی معادل ده حسنه به تعداد هر فرشته ای که در میان آسمان و زمین تسبیح خدا می گوید خواهد داشت و آنچه را در روز و شب از دست داده جبران خواهد کرد .

«» (35)

ص:34

شماره 31

نام سوره : لُقمان

معنی نام سوره : مردی صالح وحکیم

علت نامگذاری سوره به این نام : از آیه 12 تا 19 نصایح حکیمانه لقمان به پسرش بیان شده است .

خواص و فضیلت سوره : حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود : کسی که سوره «لقمان» را بخواند ، لقمان در قیامت دوست و رفیق اوست و به عدد کسانی که کار نیک یا بد انجام داده اند (به حکم امر به معروف و نهی از منکر در برابر آنها) ده حسنه به او داده می شود .

(36) «»

ص:35

شماره 32

نام سوره :سَجدَ ه

معنی نام سوره :سجده کردن

علت نامگذاری سوره به این نام : آیه 14 را هرکس بخواند یا از دیگری مستقیما بشنودسجده براوواجب است .

خواص و فضیلت سوره : حضرت امام صادق علیه السلام فرمود : کسی که سوره سجده را در هر شب بخواند ، خدای متعال نامه عملش را به دست راست او می دهد و از نظر حسابرسی آسان می گذرد و از دوستان پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و اهل بیت ایشان خواهد بود .

«» (37)

ص:36

شماره 33

نام سوره : اَحزاب

معنی نام سوره : حزب هاوگروه ها

علت نامگذاری سوره به این نام : کلمه احزاب 3 بار در آیات 9 تا 27 بکار رفته در این سوره جریان اتحاد دشمنان علیه اسلام و مقاومت مسلمین بیان شده .

خواص و فضیلت سوره : در فضیلت تلاوت این سوره در حدیثی از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله می خوانیم : کسی که سوره احزاب را بخواند در حالی که به مفاهیم آن آگاه باشد ، از عذاب قبر مصون می شود .

(38) «»

ص:37

شماره 34

نام سوره :سَبَأ

معنی نام سوره :سرزمین وقومی دریمن

علت نامگذاری سوره به این نام : از آیه 15 به بعد بخشی از داستان قوم سبأ و حاکمشان که زنی به نام بلقیس بود نقل شده است .

خواص و فضیلت سوره : رسول گرامی صلی الله علیه و آله فرمود : هرکس سوره فاطر را بخواند در روز قیامت، سه در ازدرهای بهشت اورا به سوی خود دعوت می کند، که از هرکدام می خواهی واردشو. امام صادق علیه السلام فرمود : دو سوره در قرآن (پشت سر هم قرار داده شده) سوره سبأ و سوره فاطر که با «الحمدللّه آغاز می شود ، هرکسی آنها را در شب بخواند، خدا او را در کنف حمایت خود حفظ می کند و هرکس در روز بخواند، ناراحتی به او نمی رسد و آن قدر خدا خیر در دنیا و آخرت به او می بخشد که بر قلب کسی خطورنکرده و آرزوی کسی به آن نرسیده است» .

«» (39)

ص:38

(40) «»

شماره 35

نام سوره :فاطِر

معنی نام سوره :شکافنده،پدیدآورنده

علت نامگذاری سوره به این نام : اولین آیه سخن از خالقیت خداوند رحمان و حمد و سپاس او به عنوان فاطر و خالق می باشد .

خواص و فضیلت سوره : حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود : سوره های «حامیم» هفت سوره اند و درهای جهنم نیز هفت در است ، هریک از حامیم ها می آید و در مقابل یکی از این درها می ایستد و می گوید : خداوندا ! کسی را که به من ایمان آورده و مرا خوانده ، از این در ، وارد مکن .

«» (41)

ص:39

شماره 36

نام سوره : یس (یاسین)

معنی نام سوره : ازحروف رمز قرآن

علت نامگذاری سوره به این نام : با کلمه «یس» آغاز می شود که قلب قرآن است . امام صادق علیه السلام می فرماید : یس نام رسول خدا است .

خواص و فضیلت سوره : هرکس این سوره را با شور و اخلاص بخواند پاداش بیست «حج» در کارنامه اش نوشته می شود ؛ و کسی که آن را بشنود پاداش هزار دینار انفاقِ خالصانه به او می رسد ؛ و کسی که این سوره را بنویسد ، آن گاه آن را بشوید و بیاشامد ، هزار داروی شفابخش و هزار نور و هزار برکت و هزار رحمت به سازمان وجود او وارد ساخته و هر درد و بیماری را از آن برمی کند و برطرف می سازد .

(42) «»

«» (43)

ص:40

شماره 37

نام سوره :صافّات

معنی نام سوره : به صف ایستاده ها

علت نامگذاری سوره به این نام : در آیه اول خداوند به فرشتگان یا صفوف مجاهدین یا پرندگان منظم یا صفوف نمازگزاران سوگند یاد کرده است .

خواص و فضیلت سوره : حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود : هرکس سوره «صافّات» را بخواند به عدد هر جنّ و شیطانی ده حسنه به او داده و شیاطین از او فاصله می گیرند ، از شرک پاک می شود و دو فرشته مأمور حفظ او در قیامت درباره او شهادت می دهند که به رسولان خداوند ایمان داشته است .

(44) «»

ص:41

شماره 38

نام سوره :ص (صاد)

معنی نام سوره : ازحروف رمزقرآن

علت نامگذاری سوره به این نام : اسم چهاردهمین حرف از حروف الفباست که در آغاز این سوره به صورت یک حرف رمز آمده است .

خواص و فضیلت سوره : پیغمبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله فرمودند : کسی که سوره «ص» را بخواند ، به اندازه هر کوهی که خدا مسخر داود علیه السلام فرموده بود ، «حسنه» به او می دهد و او را از آلوده شدن و اصرار بر گناه صغیره و کبیره حفظ می نماید.

«» (45)

ص:42

شماره 39

نام سوره :زُمَر

معنی نام سوره :جمع زمره،دسته ها

علت نامگذاری سوره به این نام : از آیه 70 تا آخر سوره بیان می کند روز قیامت مردم گروه گروه به سوی بهشت یا جهنم سوق داده می شوند .

خواص و فضیلت سوره : درحدیثی از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله چنین نقل شده است: کسی که سوره «زُمَر» را قرائت کند ، خداوند امیدش را (از رحمت خود) قطع نخواهد کرد و پاداش کسانی را که از خدا می ترسند ، به او عطا می کند .

(46) «»

ص:43

شماره 40

نام سوره :مُؤمِن (غافر)

معنی نام سوره : ایمان آورنده(بخشنده)

علت نامگذاری سوره به این نام : از آیه 28 تا 35 جریان مؤمن آل فرعون نقل شده و در آیه 3 کلمه «غافر» به عنوان یکی از صفات خدا به کار رفته .

خواص و فضیلت سوره : حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود : هرکس سوره مؤمن را تلاوت کند ، روح پاک همه پیامبران و صدیقان و ایمان آورندگان بر او نماز گزارده و برایش آمرزش می طلبند .

«» (47)

ص:44

شماره 41

نام سوره : فُصِّلَت

معنی نام سوره : بخش بخش شده

علت نامگذاری سوره به این نام : در آیه 3 می گوید : این قرآن کتابی است که آیاتش برای مردم آگاه ، بخش بخش نازل شده است .

خواص و فضیلت سوره : حضرت امام صادق علیه السلام فرمود: کسی که «حم سجده» را تلاوت کند، این سوره درقیامت نوری دربرابراومی شود،تاآنکه چشمش کار می کند و مایه سرور و خوشحالی او خواهدبود و در این دنیا نیز مقامی شایسته پیدا می کند که مایه غبطه خوبان می شود .

(48) «»

ص:45

شماره 42

نام سوره : شوری

معنی نام سوره : همفکری ونظرخواهی

علت نامگذاری سوره به این نام : در آیه 38 اصل اجتماعی شورا در امور اجرایی ، از صفات مؤمنان اهل تقوا و انفاق قلمداد شده است .

خواص و فضیلت سوره : درفضیلت تلاوت این سوره، پیغمبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله فرموده است : کسی که سوره «شوری» را تلاوت کند ، از کسانی است که فرشتگان بر او رحمت می فرستند و برای او استغفار و طلب آمرزش می کنند .

«» (49)

ص:46

شماره 43

نام سوره :زُخْرُف

معنی نام سوره :زینت وزیور

علت نامگذاری سوره به این نام : در آیه 33 تا 35 بی ارزش بودن زرق و برق و تجملات زندگی در قالب یک مثال بیان می شود .

خواص و فضیلت سوره : پیغمبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله فرمودند : کسی که سوره «زخرف» را تلاوت کند ، از کسانی است که روز قیامت به این خطاب ، مخاطب می شود : «ای بندگان من ! امروز نه ترسی بر شما است و نه غمی ، بدون حساب وارد بهشت شوید» .

(50) «»

ص:47

شماره 44

نام سوره :دُخان

معنی نام سوره :دودغلیظ

علت نامگذاری سوره به این نام : آیه 10 به دود غلیظی اشاره می کند که در پایان جهان آسمان را می پوشاند و سرآغاز عذاب مفسدان است .

خواص و فضیلت سوره : حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود : هرکس سوره «دخان» را شب و روز جمعه بخواند ، خداوند در بهشت ، خانه ای برای او بنا می کند و نیز فرمود : کسی که سوره «دخان» را در شبی بخواند ، صبح می کند در حالی که هفتاد هزار فرشته برایش استغفار می کنند .

«» (51)

ص:48

شماره 45

نام سوره : جاثِیَه

معنی نام سوره : به زانوافتاده

علت نامگذاری سوره به این نام : درآیه 28 می گوید همه مردم در قیامت از ترس و وحشت به زانو درمی آیند .

خواص و فضیلت سوره : پیغمبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله فرمودند : کسی که سوره جاثیه را بخواند (و البته در آن اندیشه کند و در زندگی خود بکار بندد) خداوند عیوب او را در روز قیامت می پوشاند و ترس و وحشت او را به آرامش مبدل می سازد .

(52) «»

ص:49

شماره 46

نام سوره :اَحقاف

معنی نام سوره :نام سرزمین قوم عاد

علت نامگذاری سوره به این نام : در آیه 21 می گوید : حضرت هود قوم خودش (عاد) را در سرزمین احقاف (جنوب عربستان) بیم داد .

خواص و فضیلت سوره : پیغمبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله در فضیلت تلاوت این سوره فرمودند : هرکس سوره «احقاف» را بخواند به ازاء هر دانه شن که در این دنیا است ، ده حسنه به او داده می شود و ده سیئه محو می گردد و ده درجه بر درجات او افزوده می شود .

«» (53)

ص:50

شماره 47

نام سوره :محمّد

معنی نام سوره :نام پیامبراسلام صلی الله علیه و آله

علت نامگذاری سوره به این نام : نام حضرت محمد صلی الله علیه و آله در قرآن 4 بار به کار رفته که یکی از موارد آن آیه 2 این سوره است .

خواص و فضیلت سوره : از پیغمبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله در فضیلت تلاوت این سوره چنین نقل شده است که فرمود : کسی که سوره (محمّد) صلی الله علیه و آله را تلاوت کند ، بر خدا حق است که او را از نحرهای بهشت سیراب کند .

(54) «»

ص:51

شماره 48

نام سوره :فَتح

معنی نام سوره :پیروزی

علت نامگذاری سوره به این نام : در آیه 27 و 28 از پیروزی پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله که در «صلح حدیبیه» فراهم آمده یاد شده است .

خواص و فضیلت سوره : درباره فضیلت تلاوت این سوره از پیغمبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله چنین نقل شده است که فرمودند : آیه ای بر من نازل شده که از تمام دنیا نزد من محبوب تر است (در بعضی از روایات نیز آمده است سوره ای بر من نازل شده ...).

«» (55)

ص:52

شماره 49

نام سوره :حُجُرات

معنی نام سوره :حجره ها واتاق ها

علت نامگذاری سوره به این نام : در آیه 4 و 5 نکوهشی از رفتار بی خردانه شده که با فریاد از پشت پنجره اتاق ، پیامبر صلی الله علیه و آله را صدا می کردند .

خواص و فضیلت سوره : پیرامون فضیلت این سوره در حدیثی از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله می خوانیم : هرکس سوره «حُجُرات» را بخواند ، به عدد تمام کسانی که خدا را اطاعت یا عصیان کرده اند ، ده حسنه به او داده می شود .

(56) «»

ص:53

شماره 50

نام سوره :ق (قاف)

معنی نام سوره : ازحروف رمزاوایل سوره ها

علت نامگذاری سوره به این نام : سوره هایی که با حروف مقطعه آغاز می شوند گاهی با همان حروف نامگذاری شده اند .

خواص و فضیلت سوره : در حدیثی از امام باقر علیه السلام آمده است : کسی که پیوسته در نمازهای فریضه و نافله سوره «ق» را بخواند ، خداوند روزی او را گسترده می کند و نامه اعمالش را به دست راستش می دهد و حساب او را در قیامت آسان می سازد .

«» (57)

ص:54

شماره 51

نام سوره :ذار یات

معنی نام سوره :پراکنده کنندگان

علت نامگذاری سوره به این نام : در آیه 1 به فرشتگان یا بادهایی که گرد و خاک یا ابرها را پراکنده می کنند اشاره شده است .

خواص و فضیلت سوره : حضرت امام صادق علیه السلام فرمود : هرکس سوره «ذاریات» را در روز یا شب بخواند ، خداوند وضع زندگی و معیشت او را اصلاح می کند ، روزی وسیعی به او می دهد و قلب او را با چراغی روشن می سازد که تا روز قیامت می درخشد .

(58) «»

ص:55

شماره 52

نام سوره :طور

معنی نام سوره : کوه

علت نامگذاری سوره به این نام : در آیه 1 به کوه مقدس طور سینا در سرزمین فلسطین که محل مناجات موسی با خدا بود اشاره شده است .

خواص و فضیلت سوره : پیرامون فضیلت تلاوت این سوره در حدیثی آمده که پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله فرمودند : هرکس سوره «طور» را بخواند بر خدا است که او را از عذابش ایمن سازد و او را در بهشتش متنعم دارد .

«» (59)

ص:56

شماره 53

نام سوره :نَجم

معنی نام سوره :ستاره

علت نامگذاری سوره به این نام : در آغاز سوره به «ستاره» در هنگام غروب آن سوگند یاد می کند زیرا نشانه قدرت خدا است .

خواص و فضیلت سوره : پیرامون فضیلت این سوره در حدیثی از رسول اللّه صلی الله علیه و آله می خوانیم : هرکس سوره «نجم» را بخواند ، خداوند به عدد هریک از کسانی که به پیامبر ایمان آورده اند و کسانی که او را انکار کرده اند ده حسنه به او عطامی کند.

(60) «»

ص:57

شماره 54

نام سوره :قَمَر

معنی نام سوره :ماه

علت نامگذاری سوره به این نام : در آیه 1 به معجزه «شَقُّ الْقَمَر» و دوپاره شدن ماه با اشاره پیامبر بنا به درخواست مشرکان اشاره شده است .

خواص و فضیلت سوره : پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله فرمودند : هرکس سوره «اِقْتَرَبَت» را یک روز در میان بخواند ، روز قیامت در حالی برانگیخته می شود که صورتش همچون ماه در شب بدر است و هرکس آن را هرشب بخواند، در قیامت نور و روشنایی صورتش بر سایر خلایق برتری دارد .

«» (61)

ص:58

شماره 55

نام سوره : رَحْمن

معنی نام سوره : بخشنده

علت نامگذاری سوره به این نام : در نخستین آیه به صفت رحمن که از القاب خاص خداوند است اشاره شده است .

خواص و فضیلت سوره : در فضیلت تلاوت این سوره ، از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل شده : هرکس سوره «الرحمن» را بخواند ، خداوند به ناتوانی او (در ادای شکر نعمت ها) رحم کرده و حق شکر نعمت هایی را که به او ارزانی داشته خودش ادا می کند .

(62) «»

ص:59

شماره 56

نام سوره :واقِعَه

معنی نام سوره : حادثه،ازنام های قیامت

علت نامگذاری سوره به این نام : در آغاز سوره از وقوع و مشخصات رستاخیز که بی شک واقع خواهد شد خبر می دهد .

خواص و فضیلت سوره : حضرت امام صادق علیه السلام فرموده اند : هرکس سوره واقعه را هر شب جمعه بخواند خداوند او را دوست دارد و در نزد همه مردم محبوب می کند و هرگز در دنیا ناراحتی نمی بیند و فقر و فاقه و آفتی از آفات دنیا دامنگیرش نمی شود و از دوستان علی علیه السلام خواهد بود .

«» (63)

ص:60

شماره 57

نام سوره :حَدید

معنی نام سوره : آهن

علت نامگذاری سوره به این نام : در آیه 25 اهمیت «حدید» و منافع آن مخصوصا منافع نظامی و صنعتی در کنار کتاب و میزان مطرح شده .

خواص و فضیلت سوره : پیرامون فضیلت تلاوت این سوره از پیغمبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله چنین نقل شده است : کسی که سوره «حدید» را بخواند ، در زمره کسانی که به خدا و پیامبرش ایمان آورده اند ، نوشته خواهد شد .

(64) «»

ص:61

شماره 58

نام سوره :مُجادَلَه

معنی نام سوره : جدل و گفتگو

علت نامگذاری سوره به این نام : در آیه اول سخن از گفتگویی است که میان پیامبر با زنی که شوهرش او را «ظِهار» کرده بود واقع شده است .

خواص و فضیلت سوره : پیرامون فضیلت تلاوت این سوره ، از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله چنین نقل شده است : کسی که سوره مجادله را تلاوت کند (و در آن بیندیشد و به کار بندد) ، در قیامت ، در زمره حزب اللّه خواهد بود .

«» (65)

ص:62

شماره 59

نام سوره :حَشر

معنی نام سوره : اجتماع کردن انبوه

علت نامگذاری سوره به این نام : در آیه 2 بیان می کند خداوند اولین بار کسانی از اهل کتاب را که کفر ورزیدند از قلعه هایشان بیرون می آورد .

خواص و فضیلت سوره : حضرت امام صادق علیه السلام نیز در این زمینه فرموده اند : هرکس سوره «الرحمن» و «حشر» را به هنگام غروب بخواند ، خداوند فرشته ای را با شمشیر برهنه مأمور حفاظت خانه او می کند .

(66) «»

ص:63

شماره 60

نام سوره : مُمْتَحِنَه

معنی نام سوره : زن امتحان شده

علت نامگذاری سوره به این نام : آیه 10 به رسول خدا دستور داده که زن های مهاجر را امتحان کند و بر آن مبنا تصمیم بگیرد .

خواص و فضیلت سوره : در فضیلت تلاوت این سوره ، در حدیثی از پیغمبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله آمده است : هرکس سوره «ممتحنه» را قرائت کند تمام مؤمنین و مؤمنات ، شفیعان او در روز قیامت خواهند بود .

«» (67)

ص:64

شماره 61

نام سوره :صَفّ

معنی نام سوره : ردیف،صف

علت نامگذاری سوره به این نام : در آیه 4 به صف های فشرده و محکم رزمندگان اسلام در برابر دشمنان خدا سخن به میان آمده است .

خواص و فضیلت سوره : درفضیلت تلاوت این سوره، ازپیغمبرگرامی اسلام صلی الله علیه و آله نقل شده : هرکس سوره «عیسی» (صف) را بخواند ، حضرت مسیح علیه السلام بر او درود می فرستد و تا در دنیا زنده است ، برای او استغفار می کند و در قیامت ، رفیق او است .

(68) «»

ص:65

شماره 62

نام سوره :جُمُعَه

معنی نام سوره :هفتمین روزهفته

علت نامگذاری سوره به این نام : در آیه 9 تا 11 فرمان برپایی نماز جمعه و آداب آن و تأکید بر این فریضه الهی مطرح شده است .

خواص و فضیلت سوره : در فضیلت تلاوت این سوره ، پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله فرموده اند : هرکس سوره «جمعه» را بخواند خداوند به تعداد کسانی که در نمازجمعه شرکت می کنند و کسانی که شرکت نمی کنند در تمام بلاد مسلمین به او ده حسنه می بخشد .

«» (69)

ص:66

شماره 63

نام سوره :منافقون

معنی نام سوره : کافران مسلمان نما

علت نامگذاری سوره به این نام : اکثر آیات این سوره به تشریح اخلاق و شیوه ها و خصوصیات روانی منافقین پرداخته است .

خواص و فضیلت سوره : پیرامون فضیلت تلاوت این سوره ، از پیغمبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله چنین نقل شده است که فرمودند : کسی که سوره منافقین را بخواند ، از هرگونه نفاق پاک می شود .

(70) «»

ص:67

شماره 64

نام سوره :تَغابُن

معنی نام سوره :روزظهورغبن ها

علت نامگذاری سوره به این نام : در آیه 9 به روز تغابن که انسان در آن روز احساس خسران می کند اشاره شده است .

خواص و فضیلت سوره : پیغمبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله در فضیلت تلاوت این سوره فرموده اند : هرکس سوره تغابن را بخواند ، مرگ ناگهانی از او دفع می شود .

«» (71)

ص:68

شماره 65

نام سوره :طَلاق

معنی نام سوره :رهاساختن و طلاق دادن

علت نامگذاری سوره به این نام : در این سوره احکام کلی طلاق و عده زنان مطلقه و تکلیف کودکان شیرخوار پس از طلاق بیان می شود .

خواص و فضیلت سوره : پیغمبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله درباره فضیلت تلاوت این سوره فرموده اند : هرکس سوره «طلاق» را بخواند و «آن را در برنامه های زندگی خود به کار بندد» ، بر سنت پیامبر صلی الله علیه و آله از دنیا می رود .

(72) «»

ص:69

شماره 66

نام سوره :تحَریم

معنی نام سوره : حرام وممنوع ساختن

علت نامگذاری سوره به این نام : در آیه اول خداوند حکم فقهی حرام کردن حلال ها را بر خود که به هر طریقی واقع شده بیان می فرماید .

خواص و فضیلت سوره : پیرامون فضیلت تلاوت این سوره ، از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده که فرمودند : کسی که سوره تحریم را بخواند ، خداوند توفیق توبه خالص به او می دهد .

«» (73)

ص:70

شماره 67

نام سوره : مُلک (تبارک)

معنی نام سوره : فرمانروایی(بابرکت)

علت نامگذاری سوره به این نام : با کلمه ملک و تبارک آغاز می شود و اینکه جهان دنیا و آخرت در مالکیت و تحت حکومت خدا است .

خواص و فضیلت سوره : در حدیثی از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله آمده : کسی که سوره «تبارک» را بخواند ، چنان است که گویی شب قدر را احیا داشته است و نیز در حدیث دیگری می فرماید : دوست می داشتم که سوره «تبارک» در قلب همه مؤمنان ثبت بود .

(74) «»

ص:71

شماره 68

نام سوره :قَلَم

معنی نام سوره :ازابزارنگارش

علت نامگذاری سوره به این نام : با کلمه «قلم» آغاز شده و مورد سوگند قرار گرفته زیرا از ارزش خاصی برخوردار است .

خواص و فضیلت سوره : پیرامون فضیلت تلاوت این سوره ، از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده که فرمودند : کسی که سوره «ن و القلم» را تلاوت کند ، خداوند ثواب کسانی را که دارای حسن اخلاقند به او می دهد .

«» (75)

ص:72

شماره 69

نام سوره :حاقَّه

معنی نام سوره : آنچه حق ومسلم است

علت نامگذاری سوره به این نام : کلمه «اَلْحاقّه» در 3 آیه اول سوره تکرار شده و یکی از نام های قیامت است .

خواص و فضیلت سوره : در حدیثی از امام باقر علیه السلام نقل شده : سوره «حاقه» را بسیار تلاوت کنید ، زیرا قرائت آن ها در فرایض و نوافل ، نشانه ایمان به خدا و رسول او است و کسی که آن را بخواند دینش محفوظ می ماندتا به لقاءاللّه بپیوندد.

(76) «»

ص:73

شماره 70

نام سوره :مَعارِج

معنی نام سوره : نردبان ها ، رتبه ها ، بالابرنده ها

علت نامگذاری سوره به این نام : در آیه 3 و 4 از خدا با نام «صاحب معارج» یادشده که فرشتگان و روح به سوی او بالا می روند .

خواص و فضیلت سوره : درفضیلت تلاوت این سوره، در حدیثی از امام باقر علیه السلام می خوانیم : کسی که پیوسته سوره «معارج» را بخواند ، خداوند در روز قیامت او را از گناهانش بازپرسی نمی کند و او را در بهشتش با محمد صلی الله علیه و آله سکونت می دهد .

«» (77)

ص:74

شماره 71

نام سوره :نوح

معنی نام سوره : ازپیامبران اولوالعزم

علت نامگذاری سوره به این نام : داستان نوح با قومش و استقامت او در راه دعوت به حق در تعدادی از آیات این سوره بیان شده است .

خواص و فضیلت سوره : درفضیلت تلاوت این سوره،درحدیثی ازپیغمبراکرم صلی الله علیه و آله می خوانیم : هرکه سوره «نوح» علیه السلام را بخواند خدای متعال او را در جایگاه نیکان قرار می دهد و بخش مهمی از بهشت را به او اختصاص خواهد داد .

(78) «»

ص:75

شماره 72

نام سوره :جِنّ

معنی نام سوره : موجودی نامریی و عجیب

علت نامگذاری سوره به این نام : درباره گروهی از جنّ و عکس العملشان درباره شنیدن آیات قرآن صحبت شده است .

خواص و فضیلت سوره : حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند : هرکس سوره «جن» را بخواند ، هرگز در زندگی دنیا چشم زخم جن و جادو و سحر و مکر آنها به او نمی رسد و با محمد صلی الله علیه و آله همراه خواهد بود و می گوید : «پروردگارا ! من کسی را به جای او نمی خواهم و هرگز از او به دیگری متمایل نمی شوم» .

«» (79)

ص:76

شماره 73

نام سوره :مُزَّمِّل

معنی نام سوره :گلیم به خودپیچیده

علت نامگذاری سوره به این نام : در آیه اول پیامبر را به عنوان «مُزَّمِّل» خطاب می کند آن هنگام که مشرکان دعوتش را نپذیرفتند .

خواص و فضیلت سوره : درفضیلت تلاوت این سوره،درحدیثی ازپیغمبراکرم صلی الله علیه و آله می خوانیم : هرکس سوره «مُزَّمِّل» را پیوسته بخواند خدای متعال گرفتاری دنیا و آخرت او را آسان گرداند و پیامبر صلی الله علیه و آله را در خواب خواهد دید .

(80) «»

ص:77

شماره 74

نام سوره :مُدَّثِّر

معنی نام سوره :جامه به خودپیچیده

علت نامگذاری سوره به این نام : در آیه 1 با این کلمه به پیامبر خطاب شده است آنگاه که با نزول وحی جامه به خود پیچید و خوابید .

خواص و فضیلت سوره : در فضیلت تلاوت این سوره ، در حدیثی از پیغمبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله آمده : هرکس سوره «مُدَّثِّر» را بخواند ، به تعداد هریک از کسانی که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله را در مکه تصدیق یا تکذیب کردند ، به او حسنه داده می شود .

«» (81)

ص:78

شماره 75

نام سوره : قیامت

معنی نام سوره : برخاستن،رستاخیز

علت نامگذاری سوره به این نام : در آیه 1 به قیامت سوگند یادشده و آیات زیادی از این سوره اوضاع و احوال قیامت را بیان می کند .

خواص و فضیلت سوره : در حدیثی از پیغمبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله می خوانیم : کسی که سوره «قیامت» را بخواند ، من و جبرئیل برای او در روز قیامت گواهی می دهیم که او ایمان به آن روز داشته و در آن روز صورتش از صورت سایر مردم درخشنده تر است.

(82) «»

ص:79

شماره 76

نام سوره :دَهر (انسان)

معنی نام سوره : روزگار، (انسان)

علت نامگذاری سوره به این نام : در آیه 1 و 2 اشاره به روزگاری می کند که بر انسان گذشته و او چیزی نبود سپس به خلقت انسان اشاره می کند .

خواص و فضیلت سوره : پیرامون فضیلت تلاوت این سوره ، از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده است که فرمودند: کسی که سوره«هل اتی»رابخواند، پاداش اوبر خداوند بهشت و لباس های بهشتی است .

«» (83)

ص:80

شماره 77

نام سوره :مُرسَلات

معنی نام سوره :فرستاده شده ها

علت نامگذاری سوره به این نام : منظور در آیه 1 فرشتگانی است که پیاپی برای ابلاغ وحی به پیامبران فرستاده می شوند یا تندبادها .

خواص و فضیلت سوره : پیرامون فضیلت تلاوت این سوره ، از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده است که فرمودند : هرکس سوره «مرسلات» را بخواند در حالی که برای محاکمه در دادگاه حاضر است خدای متعال او را در برابر ظلم یاری خواهد کرد .

(84) «»

ص:81

شماره 78

نام سوره :نَبَأ

معنی نام سوره :خبر

علت نامگذاری سوره به این نام : خبر مهم و بزرگ قیامت که مردم درباره اش از یکدیگر سؤال می کنند در آیات اول بیان شده است .

خواص و فضیلت سوره : پیرامون فضیلت تلاوت این سوره ، از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده است که فرمودند : کسی که همه روز سوره «عمّ یتسألون» را ادامه دهد ، سال تمام نمی شود مگر اینکه خانه خدا را زیارت می کند .

«» (85)

ص:82

شماره 79

نام سوره :نازِعات

معنی نام سوره :آنها که با قوت می کِشند

علت نامگذاری سوره به این نام : با «نازعات» شروع و منظور مأموران الهی اند که روح گنهکاران را با فشار از اجساد یا قبورشان بیرون می کشند .

خواص و فضیلت سوره : در حدیثی از پیغمبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله آمده است : کسی که سوره «نازعات» را بخواند ، توقف و حساب او در روز قیامت تنها به اندازه خواندن یک نماز روزانه است و بعد از آن وارد بهشت می شود .

(86) «»

ص:83

شماره 80

نام سوره :عَبَس

معنی نام سوره : چهره درهم کشید

علت نامگذاری سوره به این نام : سوره با کلمه «عبس» شروع می شود و داستان کسی است که با دیدن آدم فقیر و نابینا چهره درهم کشید .

خواص و فضیلت سوره : پیرامون فضیلت تلاوت این سوره ، در حدیثی از پیغمبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله آمده است : کسی که سوره «عبس» را بخواند ، روز قیامت در حالی وارد محشر می شود که صورتش خندان و بشّاش است .

«» (87

ص:84

شماره 81

نام سوره :تَکویر

معنی نام سوره : درهم پیچیدن

علت نامگذاری سوره به این نام : در آیه اول کلمه «کُوِّرَت» بکار رفته که اشاره به تمام شدن نور خورشید در پایان جهان است .

خواص و فضیلت سوره : در حدیثی از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله می خوانیم : کسی که سوره «اِذَا الشَّمْسُ کُوِّرَت» را بخواند ، خداوند او را از رسوایی در آن هنگام که نامه های عدل گشوده می شود حفظ می کند .

(88) «»

ص:85

شماره 82

نام سوره :اِنْفِطار

معنی نام سوره :شکافته شدن

علت نامگذاری سوره به این نام : در اولین آیه شکافته شدن آسمان و کرات آسمانی در آستانه قیامت مطرح شده است .

خواص و فضیلت سوره : امام صادق علیه السلام فرمود : هرکس که سوره «انفطار» و «انشقاق» را بخواند و آنها را در نماز برابر چشم خود گذارد هیچ حجابی او را از خدا محجوب نمی دارد و چیزی میان او و خداوند حایل نمی شود، پیوسته او به خدا و خدا به او نگاه می کند تا از حساب مردم فارغ شود .

«» (89)

ص:856

شماره 83

نام سوره :مُطَفِّفّین

معنی نام سوره :کم فروشان

علت نامگذاری سوره به این نام : در آیه اول نکوهش و هشداری به کم فروشان خائن به حقوق مردم مطرح گردیده است .

خواص و فضیلت سوره : در حدیثی از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله می خوانیم : هرکس سوره «مطففین» را بخواند ، خدا او را از شراب طهور زلال و خالص که دست احدی به آن نرسیده است در آن روز سیراب می کند .

(90) «»

ص:87

شماره 84

نام سوره :اِنشِقاق

معنی نام سوره : دوشقّه شدن و شکاف

علت نامگذاری سوره به این نام : از علائم ظهور قیامت ، درهم ریختن آسمان و نظام جهان بالاست که در آیه اول به آن اشاره شده است .

خواص و فضیلت سوره : در فضیلت تلاوت این سوره، در حدیثی از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله چنین نقل شده: کسی که سوره «انشقاق» را بخواند، خداوند او را از اینکه در قیامت نامه اعمالش به پشت سرش داده شود، درامان می دارد .

«» (91)

ص:88

شماره 85

نام سوره : بُروج

معنی نام سوره : جمع برج (بسیار بلند)

علت نامگذاری سوره به این نام : منظور ستاره ها و صورت های فلکی است که به شکل موجودات روی زمین برای ما ظاهر می شوند .

خواص و فضیلت سوره : پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود : هرکس سوره «بروج» را بخواند خداوند به تعداد کسانی که در نمازجمعه اجتماع می کنند و تمام کسانی که روزعرفه (درعرفات) جمع می شوند، ده حسنه به او می دهد و تلاوت آن انسان ها را ازترس ها و شدائد رهایی می بخشد .

(92) «»

ص:89

شماره 86

نام سوره :طارِق

معنی نام سوره : کوبنده، ستاره درخشان

علت نامگذاری سوره به این نام : در آیه نخست ، به آسمان و ستاره های درخشان و ظاهرشونده قسم یاد شده است .

خواص و فضیلت سوره : پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود : هرکس سوره «طارق» را تلاوت کند ، خداوند به تعداد هر ستاره ای که در آسمان وجود دارد ، ده حسنه به او می بخشد . اگر آن را بنویسد و با آب آن زخمی را بشوید شفا یابد و اگر به چیزی خوانده شود در امان خواهد بود .

«» (93)

ص:90

شماره 87

نام سوره :اَعلی

معنی نام سوره :برتر

علت نامگذاری سوره به این نام :درآیه اول خداراباصفت«برتر»که وصف برتری پروردگاراست بیان کرده.

خواص و فضیلت سوره : درباره فضیلت تلاوت این سوره، درحدیثی ازپیامبر صلی الله علیه و آله می خوانیم: هرکس سوره اعلی رابخواند،خداوند به عدد هرحرفی که برابراهیم علیه السلام و موسی علیه السلام و محمد صلی الله علیه و آله نازل کرده ، ده حسنه به او عطا می فرماید .

(94) «»

ص:91

شماره 88

نام سوره :غاشِیَه

معنی نام سوره : فراگیرنده وپوشاننده

علت نامگذاری سوره به این نام : اولین آیه از حالات روز «غاشیه» یعنی روز جزا و قیامت خبر می دهد .

خواص و فضیلت سوره : حضرت رسول صلی الله علیه و آله در فضیلت تلاوت این سوره فرمودند : هرکس سوره «غاشیه» را تلاوت کند حسابرسی او در قیامت آسان می شود و اگر بر نوزادی خوانده شود مورد هدایت قرار می گیرد و آرامش پیدا خواهد کرد .

«» (95)

ص:92

شماره 89

نام سوره :فَجر

معنی نام سوره :سپیده دم

علت نامگذاری سوره به این نام : کلمه «فجر» در آغاز سوره مورد سوگند قرار گرفته تا از عظمت و اهمیت آن حکایت کند.

خواص و فضیلت سوره : در فضیلت تلاوت این سوره در حدیثی از امام صادق علیه السلام می خوانیم : هرکس سوره «فجر» را که سوره حسین بن علی علیه السلام است در هر نماز واجب و مستحب بخواند، در قیامت با آن حضرت علیه السلام و در درجه او از بهشت خواهد بود .

(96) «»

ص:93

شماره 90

نام سوره :بَلَد

معنی نام سوره : شهر

علت نامگذاری سوره به این نام : در آیه 1 خداوند به «بلد» سوگند یاد کرده و منظور شهر مکه است که همه چیز در آنجا باید امن و امان باشد .

خواص و فضیلت سوره : درفضیلت تلاوت این سوره،درحدیثی ازپیغمبراکرم صلی الله علیه و آله آمده است : کسی که سوره «بلد» را بخواند ، خداوند او را از خشم خود در قیامت در امان می دارد.

«» (97)

ص:94

شماره 91

نام سوره :شَمس

معنی نام سوره :خورشید

علت نامگذاری سوره به این نام : نخستین آیه به منظور متوجه ساختن افکار ، به خورشید و فواید سرشار آن سوگند می خورد .

خواص و فضیلت سوره : درفضیلت تلاوت این سوره،درحدیثی ازپیغمبراکرم صلی الله علیه و آله آمده است : هرکس سوره «شمس» را بخواند ، گویی به تعداد تمام اشیائی که خورشید و ماه بر آنها می تابد ، در راه خدا صدقه داده است .

(98) «»

ص:95

شماره 92

نام سوره :لَیل

معنی نام سوره : شب

علت نامگذاری سوره به این نام : با همین کلمه آغاز می شود ، خداوند به شب که جهان را فرامی گیرد سوگند خورده است .

خواص و فضیلت سوره : در فضیلت تلاوت این سوره ، از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده است که فرمود : هرکس سوره «لیل» را تلاوت کند ، خداوند آن قدر به او می بخشد که راضی شود و او را از سختی ها نجات می دهد و مسیر زندگی را برای اوآسان می سازد .

«» (99)

ص:96

شماره 93

نام سوره :ضُحی

معنی نام سوره : نورو روشنایی

علت نامگذاری سوره به این نام : چون این سوره با «ضحی» آغاز می شود و به آن سوگند خورده شده با همین نام نامگذاری شده است .

خواص و فضیلت سوره : پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود : هرکس سوره «ضحی» را تلاوت کند ، از کسانی خواهد بود که خداوند از آنها راضی می شود و شایسته است که محمد صلی الله علیه و آله برای او شفاعت کند و به عدد هر یتیم و مسکین سؤال کننده ده حسنه برای او خواهد بود .

(100) «»

ص:97

شماره 94

نام سوره :اِنْشِراح

معنی نام سوره :گشاده شدن،وسیع شدن

علت نامگذاری سوره به این نام : در آیه اول عطای شرح صدر (کنایه از ظرفیت و تحمل) زیاد را به پیامبران بیان می کند .

خواص و فضیلت سوره : در فضیلت تلاوت این سوره ، پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله فرموده اند : هرکس سوره «اِنْشِراح» را بخواند، پاداش کسی را دارد که محمد صلی الله علیه و آله را غمگین دیده و اندوه را از قلب او زدوده است .

«» (101)

ص:98

شماره 95

نام سوره :تین

معنی نام سوره :انجیر

علت نامگذاری سوره به این نام : این سوره را «تین» می گویند زیرا با همین کلمه آغاز می شود و به آن سوگند خورده شده است .

خواص و فضیلت سوره : پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمودند : هرکس سوره «تین» را بخواند خداوند دو نعمت را مادامی که در دنیا است به او می بخشد ، سلامت و یقین و هنگامی که از دنیا برود ، به تعداد تمام کسانی که این سوره را خوانده اند ، ثواب یک روز روزه به عنوان پاداش به او می بخشد .

(102) «»

ص:99

شماره 96

نام سوره :عَلَق

معنی نام سوره :خون بسته ، زالو

علت نامگذاری سوره به این نام : در آیه دوم مبدأ خلقت انسان را از «علق» می داند که از مراحل بعد از نطفه در رحم مادر است می شود .

خواص و فضیلت سوره : امام صادق علیه السلام فرمودند : هرکس در روز یا شب سوره «علق» را بخواند و در همان شب یا روز بمیرد شهید است و خداوند او را شهید مبعوث می کند و در صف شهیدان جای می دهد و در قیامت مانند کسی است که با شمشیردرراه خداجهادکرده است.

«» (103)

ص:100

شماره 97

نام سوره :قَدر

معنی نام سوره :اندازه گیری،ارزش

علت نامگذاری سوره به این نام : این کلمه در 3 آیه اول 3 بار به کار رفته و بیانگر شب ارزش آفرین و اندازه گیری و مقدّرات انسان است .

خواص و فضیلت سوره : در فضیلت تلاوت این سوره ، از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده است که فرمود : هرکس سوره «قدر» را تلاوت کند ، مانند کسی است که ماه رمضان را روز گرفته و شب قدر را احیا داشته است .

(104) «»

ص:101

شماره 98

نام سوره :بَیِّنَه

معنی نام سوره :دلیل روشن و آشکار

علت نامگذاری سوره به این نام : کلمه «بَیِّنَه» در آیه 1 و 4 آمده زیرا پیامبر صلی الله علیه و آله برای اثبات حقّانیتش دلیل ارائه داده است .

خواص و فضیلت سوره : درحدیثی ازپیامبر صلی الله علیه و آله درفضیلت تلاوت این سوره آمده است : اگر مردم می دانستند سوره «بَیِّنَه» چه برکاتی دارد ، خانواده و اموال را رها می کردندبه فراگرفتن آن می پرداختند.

«» (105)

ص:102

شماره 99

نام سوره :زِلزال

معنی نام سوره :لرزش،زلزله

علت نامگذاری سوره به این نام : در آیه اول وقوع زمین لرزه مهیب را هنگام ظهور قیامت بیان می کند .

خواص و فضیلت سوره : در حدیثی از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله در فضیلت تلاوت این سوره می خوانیم : هرکس این سوره را در حال سفر و یا اقامت در مکه بخواند ، در روز رستاخیز با بهترین آفریدگان خواهد بود .

(106) «»

ص:103

شماره 100

نام سوره :عادیات

معنی نام سوره :دوندگان

علت نامگذاری سوره به این نام : در نخستین آیه به اسب های تندرو و اسب سواران چابک که بر دشمن می تازند سوگند یاد کرده است .

خواص و فضیلت سوره : در فضیلت تلاوت این سوره ، از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده است : هرکس سوره «عادیات» را تلاوت کند ، به عدد هریکی از حاجیانی که «شب عید قربان» در «مُزْدَلَفَه» توقف می کنند و در آنجا حضور دارند ده حسنه به او داده می شود .

«» (107)

ص:104

شماره 101

نام سوره : قارِعَه

معنی نام سوره : کوبنده ازنام های قیامت

علت نامگذاری سوره به این نام : این کلمه در 3 آیه اول ذکر شده و اشاره به حادثه قیامت است که جهان را درهم می کوبد و جهان دیگری می سازد .

خواص و فضیلت سوره : در فضیلت تلاوت این سوره ، در حدیثی از امام باقر علیه السلام می خوانیم : کسی که سوره «قارعه» را بخواند خداوند متعال او را از فتنه «دجال» و ایمان آوردن به او حفظ می کند و او را در قیامت از چرک جهنم دور می دارد .

(108) «»

ص:105

شماره 102

نام سوره :تکاثُر

معنی نام سوره :افتخاربه زیادی ثروت

علت نامگذاری سوره به این نام : در 2 آیه اول افتخار کاذب به کثرت اموال و اقوام و عزّت اجتماعی موردنکوهش قرارگرفته است.

خواص و فضیلت سوره : در حدیثی از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده می خوانیم : کسی که سوره «تکاثر» را بخواند ، خداوند در برابر نعمت هایی که در دنیا به او داده است ، او را مورد حساب قرار نمی دهد و پاداشی به او می دهد که گویی هزار آیه قرآن را تلاوت کرده است .

«» (109)

ص:106

شماره 103

نام سوره : عَصر

معنی نام سوره : زمان ، بعدازظهر ، فشار

علت نامگذاری سوره به این نام : کلمه عصرسرآغازسوره بوده وباسوگندبه آن پیام مهم ومقدسی به مخاطبین ارائه داده می شود.

خواص و فضیلت سوره : در حدیثی از امام صادق علیه السلام می خوانیم : هرکس سوره «عصر» را در نمازهای نافله بخواند ، خداوند او را در قیامت برمی انگیزد ، در حالی که صورتش نورانی، چهره اش خندان و چشمش «به نعمت های الهی» روشن است تا داخل بهشت شود .

(110) «»

ص:107

شماره 104

نام سوره :هُمَزَه

معنی نام سوره :عیبجووطعنه زن

علت نامگذاری سوره به این نام : در اولین آیه به کار رفته و از کسانی که از دیگران عیبجویی یا افراد را مسخره می کنند به شدت نکوهش شده .

خواص و فضیلت سوره : در فضیلت تلاوت این سوره ، از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده که فرمود : هرکس سوره همزه را تلاوت کند ، به عدد هریک از کسانی که محمد و یارانش را استهزاء کردند ده حسنه به او داده می شود .

«»(111)

ص:108

شماره 105

نام سوره :فیل

معنی نام سوره : نام بزرگ ترین حیوان خشکی

علت نامگذاری سوره به این نام : داستان فیل سواران ابرهه که برای ویران کردن خانه خدا هجوم آورده بودند مطرح شده است .

خواص و فضیلت سوره : در فضیلت تلاوت این سوره از امام صادق علیه السلام نقل شده است : هرکس سوره «فیل» را بخواند مشکل او برطرف می شود ، در برابر آن مشکل که برای او سازندگی دارد صبردار می شود و موجب تقویت قلبش می گردد .

(112) «»

ص:109

شماره 106

نام سوره : قریش (ایلاف)

معنی نام سوره : نام یک قبیله «الفت دادن»

علت نامگذاری سوره به این نام : در مورد «قریش» و نعمت هایی که خداوند به آنان ارزانی داشته نازل شده است .

خواص و فضیلت سوره : در فضیلت تلاوت این سوره ، از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده که فرمود : هرکس سوره «قریش» را بخواند ، به تعداد هریک از کسانی که در گرد خانه کعبه طواف کرده ، یا در آنجا معتکف شده ، ده حسنه به او می دهد .

«»(113)

ص:110

شماره 107

نام سوره :ماعون

معنی نام سوره :وسایل زندگی، ظروف

علت نامگذاری سوره به این نام : در آخرین آیه از نمازگزارانی که از سیرکردن گرسنگان با ظرف های پر از غذا جلوگیری می کنند نکوهش شده .

خواص و فضیلت سوره : از امام باقر علیه السلام روایت شده : هرکس سوره «ماعون» را در نمازهای فریضه و نافله اش بخواند ، خداوند نماز و روزه او را قبول می کند و او را در برابر کارهایی که در زندگی دنیا از او سرزده است ، مورد محاسبه قرار نمی دهد .

(114)«»

ص:111

شماره 108

نام سوره :کَوثَر

معنی نام سوره :خیر فراوان

علت نامگذاری سوره به این نام : منظور نعمت های بسیار زیادی است که خدا به پیامبرش عطاء کرده و مصداق بارز آن حضرت زهرا علیهاالسلام می باشد .

خواص و فضیلت سوره : پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمودند : هرکس سوره «کوثر» را بخواند ، خداوند او را از نحرهای بهشتی سیراب می کند و به عدد هر قربانی که بندگان خدا در روز عید «قربان» قربانی می کنند و نیز قربانی هایی که اهل کتاب و مشرکان دارند به عدد هریک اجری به او می دهد .

«» (115)

ص:112

شماره 109

نام سوره :کافِرون

معنی نام سوره : کافران

علت نامگذاری سوره به این نام : در این سوره خداوند به پیامبر فرمان برائت از معبودها و بت های مشرکان را می دهد .

خواص و فضیلت سوره : پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله فرموده اند : کسی که سوره «کافرون» را بخواند ، گویی ربع قرآن را خوانده و شیاطین طغیانگر از او دور می شود و از شرک پاک می گردد و از فزع «روز قیامت» در امان خواهد بود .

(116) «»

ص:113

شماره 110

نام سوره : نَصر

معنی نام سوره : یاری

علت نامگذاری سوره به این نام : یادی از یاری خدا و پیروزی بزرگ است که مردم گروه گروه به دین خدا می گروند .

خواص و فضیلت سوره : درفضیلت تلاوت این سوره،ازپیغمبراکرم صلی الله علیه و آله نقل شده که فرمود: کسی که سوره «نصر» تلاوت کند همانند این است که همراه پیغمبر صلی الله علیه و آله درفتح مکه بوده باشد.

«» (117)

ص:114

شماره 111

نام سوره :تَبَّت

معنی نام سوره : بریده باد، نابودباد

علت نامگذاری سوره به این نام : با این کلمه شروع شده و ابولهب ها و تشکیلات سیاسی ، اجتماعی ابولهب مورد نفرین قرار گرفته اند .

خواص و فضیلت سوره : در فضیلت تلاوت این سوره ، پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله فرموده اند : کسی که سوره «تبّت» را تلاوت کند ، من امیدوارم خداوند او و ابولهب رادرخانه واحدی جمع نکند.

(118) «»

ص:115

شماره 112

نام سوره : اِخلاص

معنی نام سوره : خالص کردن

علت نامگذاری سوره به این نام : وحدانیت و اوصاف خدا را بیان می کند و فضیلت آن معادل یک سوم قرآن است .

خواص و فضیلت سوره : امام صادق علیه السلام فرمود : کسی که یک روز و شب بر او بگذرد و نمازهای پنجگانه را بخواند و در آن سوره اخلاص را نخواند ، به او گفته می شود : «ای بنده خدا ! تو از نمازگزاران نیستی» .

«» (119)

ص:116

شماره 113

نام سوره فَلَق

معنی نام سوره :صبح،شکافتن

علت نامگذاری سوره به این نام : خدا به پیامبر صلی الله علیه و آله فرمان می دهد از شرّ همه پدیده ها و ظلمت وسوسه گران و حسودان به خدا پناه ببر .

خواص و فضیلت سوره : درباره فضیلت تلاوت این سوره ، از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده که فرمود : آیاتی بر من نازل شده که همانند آنها نازل نشده است و آن دو سوره «فلق» و «ناس» است.

(120) «»

ص:117

شماره 114

نام سوره :ناس

معنی نام سوره :مردم

علت نامگذاری سوره به این نام : خدا به پیامبر صلی الله علیه و آله فرمان می دهد که از شرّ وسوسه گران جن و انس به پروردگار پناه ببرد .

خواص و فضیلت سوره : درباره فضیلت تلاوت این سوره ، حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود : هرکس سوره «ناس» را هنگام خواب بخواند در حصار و امنیت خداوند قرار خواهد گرفت و خواندن این سوره نجات بخش از هر درد و سختی است و آن شفابخش است .

«» (121)

ص:118

ص:119

ص:120

ص:121

ص:122

ص:123

ص:124

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109